![]() |
|
|
||||
|
||||
|
Tror ni på någon gud?
Vilken religion är vettigast, vilken är konstigast? Hur tror ni världen skulle ha sett ut utan religion? Tror ni på återfödelse? Har ni några andra tankar eller idéer? - Jag personligen är ateist, tror alltså inte på någon gud. Dock är jag inte 100% ateist eftersom jag firar jul och påsk. |
|
|
||||
|
||||
|
Många frågor..
Återfödelse tycker jag egentligen är lite intressant. Jag menar ponera att vi är på 1800-talet. Ingen av oss lever så vi är alla döda uppenbarligen. Sedan kommer vi till liv. Sedan dör man igen. Varför skulle det då vara slutgiltigt den här gången? Rent vetenskapligt vad som gör du till du är förmodligen sammansättningen av hjärnan på ett visst sätt. Om det är det som krävs för att ditt "jag" så att säga ska uppstå och vi har oändligheten att spela med. Det finns en miljard galaxer och en miljard stjärnor och potentiella plantetsystem i varje galax. Säg att sannolikheten att du föds är 0.000000000000000000000000000000000000000000000000 00000000000000000000000000000000000000000000000000 00000000000000000000000000000000000000000000000000 000000000000000001 procent. Trots det så lär det fortfarande hända förr eller senare. |
|
|
||||
|
||||
|
Jag försökte komma på massor av frågor för att starta tråden på ett så bra sätt som möjligt.
![]() Jag vet inte om jag tror på återfödelse. Jag gjorde det förut, men jag vet inte om jag gör det längre. Men det är ju helt klart en intressant tanke. |
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
|
|
|
||||
|
||||
|
Ja, roligare. Men är det troligare?
Min teori förut var att när man dog så hamnade man i en slags kö, och sen när en ny varelse föddes någonstans när man stod först i kön så blev man den. Så det var alltså slumpen som avgjorde om man blev t.ex. en mygga eller en ko eller något annat. Fast som sagt så vet jag inte om jag tror på det längre... Det är ju svårt att föreställa sig hur det skulle vara att vara död, men antagligen så är det som att sova utan att drömma, dvs. ingenting. Det är nog min nuvarande teori. |
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
Är det en engångsföreteelse förutsatt att man plockar bort alla möjligheter på liv efter döden ur ekvationen. Rent logiskt låter det ganska otroligt eftersom något i så fall måste triggat att just du kom till om man ser det rent vetenskapligt. Vad är då det? Perfekt sammansättning på ett visst sätt av substanser i hjärnan, perfekt korsning av gener? Förutsätter man att tiden är oändlig, om än jorden går under, nya planeter bildas, universum utvidgas och krymper ihop, nya big bangs och fan och hans moster så är det egentligen fortfarande bara en tidsfråga, om än jävligt lång, innan exakt samma biologiska förutsättningar nås igen, oavsett hur liten sannolikheten är. Sen ska man väl inte sticka under stol med att saker och ting kan vara extremt komplext och att vi kanske inte är i närheten av att begripa exakt hur det fungerar. Vi uppfattar ju bara 3 dimensioner i vår 3d-verklighet (plus tiden). Det finns exempelvis matematiska modeller och teorier kring universum, som strängteori, som förutsätter extradimensioner och allt möjligt märkligt för att få det hela att gå ihop.. |
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
|
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
![]() men som sagt tror inte direkt på en gud. Det enda jag tror på är Ödet... ![]() men som sagt... jag är en kille med villd fantasi och drömmar.... Skulle gärna tro på att man kommer till en planet som Pandora i Avatar alltså :P core coolt men osannolikt. men vissa tror ochså att vi har ett EX antal liv kvar att leva innan vi gåt vidare.... Till himlen elr Helvetet. och vissa tror rent av att detta e helvetet och att vi är bannlysta själar fördömda till evig plåga och slaveri..... det är rätt osannolikt fast alla har sin egen tro.... Last edited by TimNumé; 12-29-2009 at 01:49 PM. |
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
|
|
|
||||
|